A rakós bot nélkülözhetetlen eleme a megfelelő méretű és megfelelően előfeszített gumi.A topsetben elhelyezett gumi helyettesíti a horgászorsót és a matchbotok, bolognai botok, spiccbotok csúcsrészének hajlékonyságát.Segítségével viszonylag nagytestű halakat is biztonságosan zsákmányul lehet ejteni.A halfogó versenyzők általában 0,6-0,9 mm átmérőjű gumikat fűznek a topsetjeikbe annak megfelelően, hogy apróbb keszegekre, vagy nagyobb testű fajtársaikra, esetleg pontyra van-e kilátás.A nagyobb testű ponytokra általában erősebb gumit (1,2-1,8 mm) használnak az erősebb, jobban visszavágott spiccű botokhoz.Kimondottan pontyos versenyeken sokszor a bot spicce alatti tagját (felülről a második tagot) használják spiccként igen erős gumival és 0,18-0,20-as zsinórral.
A gumi teherbírásának nagyobnak kell lennie, mint a szerelék, különösen az előke teherbírásának, hogy esetleges elakadásnál, vagy egy igen nagy hal fárasztása során, ne a gumi szakadjon, csak a horogelőke, rosszabb esetben a komplett szerelék.Az elvesztett előkét néhány másodperc, a teljes szereléket 1-2 perc ylatt pótolhatjuk a létrákon tárolt tartalékból.
A gumi méretének megválasztásakor tudnunk kell, hogy a vékonyabb gumi és a csekélyerőfeszítés előnyösebb, ha a horog rosszul akadt, vagy a hal szája puha.Ilyet alkalmazva viszont a hal fárasztása több ideig tart.Alapszabály, hogy a kisebb halakhoz vékonyabb, a nagyobb testűekhez vastagabb gumit kell használni.
Halfogó versenyzők általában nagyon kis mértékben feszítik elő a gumit annak érdekében, hogy minden megakasztott halat meg tudjanak fogni.Különösesn érvényes ez a halban, kapásban szegény vizekre, versenyekre.Ha nem versenyzünk, akkor az előfeszítést erősebbre vehetjük, sőt bizonyos esetekben az erősen feszített gumi felel meg a legjobban a módszernek, elsősorban a szerelék nagyobb súlya miatt.
A gumi méretét, teherbírását a csomagoláson, spulnin tüntetik fel.Színe a méret szerint változó, sajnos a különböző márkáknál nem egységesen.A feltűnő színű gumi jó tájékoztatást ad a horgásznak a hal fárasztása közben.Ha a gumi mérete nem feltűnő, a Stonfo feltűnő színe is jó segítség, hogy milyen mértékben terheli a hal a gumit.
Hogy a gumi a bottagokon minél könnyebben mozoghasson, célszerű alkalmanként (versenyzőknek rendszeresen) az erre szolgáló szilikonos folyadékkal kezelni ( a botba csöpögtetni vagy a gumit aerosolos palackból lefújni).A gumik állapotát ellenőrizzük rendszeresen és szükség esetén cseréljük ki újra. |